Філевська Наталія Василівна

 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПРИ ПРОВЕДЕННІ УРОКІВ З ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПЕЦІАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН ЗА КВАЛІФІКАЦІЄЮ «КУХАР»

 

Філевська Наталія Василівна,

викладач професійно-теоретичної підготовки

 

Анотація. У статті представлено декі методичні рекомендації що до проведення уроків спеціальних дисциплін, а саме «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» для здобувачів освіти  в закладах професійно - технічної освіти. Серед досліджених наукових здобутків велику увагу у статті було приділено питанням методики проведення занять з професійної освіти, різновидам методів навчання, реалізації компетентнісного підходу у навчальному середовищі, та розвитку творчо особистості. Визначено, що навчальна програма предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» орієнтована на формування у учня ключових і предметних компетентностей. Описано основні задачі викладача спеціальних дисциплін такі як реалізація певних очікуваних результатів освітньої діяльності. Встановлено, що досягнення описаних результатів освітньої діяльності має відбутися до кінця навчального року та залежить від викладача спеціальних дисциплін та його професійності, інтересів учня, матеріальних та технологічних можливостей закладу професійної освіти. Упорядковано основні шість типів уроків, які можна використовувати при вивчені предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства». Описано основні характеристики зазначених уроків та їх особливості. З’ясовано, які вимоги має ставити перед собою викладач спеціальних дисциплін за для залучення учнів до проєктної творчої діяльності.

Ключові слова: професійна освіта, учні, здобувачі освіти, методи навчання, технологія приготування їжі, методика навчання.

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми.

Професійна  освіта сьогодні охоплює знання з багатьох категорії суспільної діяльності людини. Вивчення предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» залишається актуальною і сьогодні. З зростанням інтересу суспільства до здорового способу життя та правильного харчування, знання про основи кулінарного мистецтва стають все важливішими. Крім того, із зростанням альтернативних дієт, вегетаріанства, дитячого харчування, та інших харчових підходів, знання про технологію приготування їжі дозволяє кухарям задовольняти різноманітні вимоги споживачів.  Таким чином, навчання цьому предмету може відобразити нові тенденції у ресторанному господарстві та допомогти підготувати кваліфікованих працівників  у галузі харчової промисловості.

Мета статті – визначити особливості предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» та описати типи уроків, які доцільно використовувати при вивчені цього предмету.

Аналіз досліджень і публікацій.

Аналіз досліджень показав. що тема проведення уроків технологічної освіти є актуальною серед наукової спільноти, зокрема питання методики технології, проєктно-технологічної діяльності, реалізації компетентнісного навчання відображено у працях ‑ Бербец В. В.[1]; Дубова Н. В. [1]; Коберник О. М. [1]; Кравченко Т. В. [1], Боринець Н. В. [2], Драшко О. В. [3], Зязюн І. А. [4], Колесник М. І. [6], Соколюк О. М. [6], Кондратюк В. Л. [7], Волос М. М. [7], Бабин І. І. [7], Неймерик В. С. [8], Ткачук С. І. [9].

Виклад основного матеріалу дослідження.

Навчальна програма предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» орієнтована на формування у здобувачів освіти  ключових (вільне спілкування державною мовою та іноземною, математичну компетентність та компетентність у природничих науках, новітніх цифрових технологіях; уміннями вчитися; соціальної і громадянської компетентності; ініціативності та підприємливості; усвідомленні та вираження власної культурної спадщини) і предметних компетентностей (творчих нахилів, навчально-пізнавальної діяльності, дослідно-пошукової діяльності, проєктної), які покликані наблизити процес приготування їжі до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей.

Основними задачами викладача спеціальних дисциплін на уроках теоретичної підготовки є реалізація  певних очікуваних результатів освітньої діяльності здобувачів освіти, яка має бути спільною для тих навчальних груп що поділяються на групи, та тих , що без поділу.

До очікуваних результатів освітньої діяльності  учнів на уроках з предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства»  ми відносимо:

  види, властивості, кулінарне призначення та особливості обробки різних продуктів;

  ознаки та органолептичні методи визначення їх доброякісності, терміни та умови їх зберігання;

  способи, методи та форми нарізання;

  технологію виготовлення  напівфабрикатів;

  прийоми, способи та послідовність виконання теплового оброблення продуктів;

  правила реалізації, відпуску (комплектації) готової продукції;

  терміни та умови зберігання страв;

  рецептуру, технологію виготовлення, вимоги до якості готових страв, кулінарних виробів та напоїв;

  вміння  організовувати свою творчу та пошукову діяльність;

  вміння обирати творчий проєкт відповідно до сучасних вимог суспільства та обґрунтовувати його вибір;

  розуміти важливості підтримувати екологічний стан країни;

  вміти працювати з комп’ютерною технікою;

Шлях досягнення означених результатів освітньої діяльності здобувача освіти визначає викладач спеціальних дисциплін  відповідно до матеріально-технічних можливостей закладу професійної освіти, інтересів учня, та рівня педагогічної підготовки викладача спеціальних дисциплін.

Найчастіше очікуванні результати здобувача освіти  з професійної  освіти мають бути досягнуті до кінця навчального року, у якому викладач їх планує.

Викладач спеціальних дисциплін   має планувати поетапне вивчення тем з теоретичної підготовки та досягати результатів освітньої діяльності шляхом залучання учнів до проєктної діяльності та використання вірної методики викладання спецпредмету.

Оскільки основною одиницею предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» є урок, то  варто означити які типі уроків можна застосувати:

  Урок засвоєння нових знань

  Урок формування вмінь і навичок

  Урок застосування знань, умінь, навичок

  Урок узагальнення знань та їх систематизації

  Урок контролю і корекції знань, умінь і навичок

  Комбінований урок

Форма уроку визначається викладачем в рамках тих освітніх завдань які він ставить перед здобувачами освіти.

Урок засвоєння нових знань  передбачає використання викладачем таких форм освітньої діяльності як: виклад нового матеріалу, урок-екскурсія, експрес урок, перевернутий урок (нову інформацію зачитує учень, а не викладач)

Урок формування вмінь і навичок знань важливий за своїм складом, адже на цьому уроці учні вивчають як визначити кількість сировини для приготування страв,  сучасні прийоми приготування  страв,  художнє оформлення з використанням різних гарнірів та соусів,  підбір сучасного посуду, як обрати і взаємозамінити складові страви, роблять розрахунки визначають відсотки відходів та  ін. Такий урок найчастіше проводять у формі практично заняття.

На уроці застосування знань, учень має використовувати раніше вивчену інформацію, а саме роботи розрахунки, складати технологічні схеми, алгоритми приготування страв, відповідно підбирати гарніри та соуси та інше.  Вибір форми уроку, залежить від поставлених цілей, і може проходити в формі самостійної практичної роботи, парної, або групової [6]

Урок узагальнення знань та їх систематизації в рамках вивчення  предмету формує у учнів сталі знання і може бути у різних формах, зокрема у формі інтерактивних вправ: ігор, кросвордів просте упорядкування, фрагменти зображення, об’єднай групи, таблиця відповідностей, та інше.

Урок контролю і корекції знань, умінь і навичок. Коли навчальна програма підходить кінця, викладач може користуватися такими формами, як вікторина, проводити конкурси. Все це дає викладачу поняття того, що і як учні засвоїли, та який матеріал треба повторити ще раз.

Комбінований урок ‑ найчастіший урок технологічної освіти. Саме на таких уроках відбувається перехід від теоретичної частини уроку до її практичного засвоєння.

Окреслені типи уроків та форми залучення учнів до проєктної творчої діяльності мають певні вимоги до їх проведення:

- мотивація до самоосвіти учня та диференціація його навчання;

- активізація їх творчої активності та пізнавальних інтересів на уроках;

- активне залучання до роботи всіх учасників освітньої діяльності;

- створення умов до формування інтересу до професійної освіти, новітніх технологій з подальшим використанням цих знань у суспільному житті;

- звертати увагу та форми, методи і прийоми, що використовує викладач спеціальних дисциплін.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1.  Бербец В.В.; Дубова Н.В.; Коберник О.М.; Кравченко Т.В.Методика трудового навчання. Проектно-технологічний підхід: навчальний посібник. Умань: КопіЦентр, 2017. 204 с.

2.  Зязюн І. А. Інтелектуально творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. К.: Видавництво «Віпол», 2010. С. 11 –57

3.  Коберник О. М. Теорія і методика психолого-педагогічного проектування виховного процесу в школі. К.: Наук. світ, 2018. 182 с.

4.  Колесник М. І., Соколюк О. М. Реалізація компетентнісного підходу у навчальному середовищі. Збірник праць Шостої міжнародної конференції «Нові інформаційні технології в освіті для всіх: навчальні середовища. К. 2017, с.405-511.

5.  Кондратюк В. Л., Волос М. М., Бабин І. І. Основні тенденції розвитку систем освіти та освітніх технологій у світовій педагогічній практиці. Відкритий урок. К. 2018.No 5 С.13-19.

6.  Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти: навч. посібн. Умань: Вид.-поліграф. центр «Візаві», 2014. 304 с.

7.  Ю.Ф.Зіньковський, дійсний член НАПН України, завідувач кафедри радіоконструювання і виробництва радіоелектронної апаратури НТУУ "КПІ", доктор технічних наук, професор В.М.Манько, професор кафедри професійної психології та педагогіки Національної Академії служби безпеки України, доктор педагогічних наук, професор. «Методичні рекомендації щодо створення професійних стандартів, заснованих на компетенціях, з напрямів: «Швейне виробництво», «Будівництво», «Торгівля», «Ресторанний сервіс»

8.  Шевчук С.С. Навчально-методична діяльність педагога ЗП(ПТ)О на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2021. 73 с.

13 коментарів:

  1. Методичні рекомендації містять цінну теоретичну інформацію, але хотілося б ознайомитися з конкретними прикладами того, як Наталія Філевська застосовує свої знання на практиці, формуючи професійні компетентності у здобувачів освіти.

    ВідповістиВидалити
  2. Лідія Боендаренко19 грудня 2024 р. о 05:00

    Автор статті приділила питанням методики проведення занять з професійної освіти, різновидам методів навчання, реалізації компетентнісного підходу у навчальному середовищі, та розвитку творчої особистості. Визначила, що навчальна програма предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» орієнтована на формування у учня ключових і предметних компетентностей. Описано основні задачі викладача спеціальних дисциплін такі як реалізація певних очікуваних результатів освітньої діяльності.

    ВідповістиВидалити
  3. Стаття пропонує детальний огляд методичних підходів до викладання предмету "Технологія приготування їжі з основами товарознавства" в закладах професійно-технічної освіти. Авторка чітко визначає мету дослідження, аналізує сучасні тенденції в галузі кулінарії та професійної освіти, та пропонує конкретні рекомендації для викладачів.

    ВідповістиВидалити
  4. Дякуємо, що поділилися цінною інформацією.

    ВідповістиВидалити
  5. Пропоную доповнити методичні рекомендації розділом, присвяченим організації практичних занять, стажувань та майстер-класів від досвідчених кухарів. Це дозволить здобувачам освіти закріпити теоретичні знання на практиці, розвинути творчий підхід до приготування страв та адаптуватися до реальних умов роботи на кухні. Також було б корисно включити інформацію про сучасні технології та обладнання, які використовуються в професійній кулінарії.

    ВідповістиВидалити
  6. Згодна з авторкою, що вивчення предмету «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» стає дедалі актуальнішим завдяки зростанню інтересу суспільства до здорового способу життя та правильного харчування.
    Тож, викладач спеціальних дисциплін має досягати результатів шляхом залучання учнів до проєктної діяльності та використання вірної методики викладання спецпредмету.
    Наталія Василівна у своїй статті висвітлює основні задачі викладача спеціальних дисциплін та надає
    деякі методичні рекомендації щодо проведення уроків. Вважаю, цей матеріал знайомить з корисной теоретичной інформацієй.

    ВідповістиВидалити
  7. Дуже корисна стаття, яка докладно розкриває методичні рекомендації для проведення уроків з теоретичної підготовки спеціальних дисциплін кулінарного напрямку. Авторка майстерно пояснює основні принципи навчання і надає практичні поради щодо підвищення ефективності уроків. Дякую за корисні рекомендації.

    ВідповістиВидалити
  8. У своїй статті Наталія Василівна детально розглядає ключові завдання викладачів спеціальних дисциплін та пропонує практичні поради щодо організації освітнього процесу. Цей матеріал містить цінну теоретичну інформацію, що буде корисною для всіх, хто працює в галузі професійно-технічної освіти.

    ВідповістиВидалити
  9. Автор статті дуже чітко описала зміст програми з предмету технологія приготування їжі з основами товарознавчої характеристики сировини. І головне звернула увагу на те що успіх формується від початку до кінцянавчального процесу
    Дякую

    ВідповістиВидалити
  10. Стаття є хорошим підґрунтям для розробки сучасних методик навчання кухарів. Однак, у зв'язку з постійним розвитком гастрономічної сфери, необхідно враховувати нові тренди та технології.

    ВідповістиВидалити
  11. Наталія Нотич21 грудня 2024 р. о 20:04

    Враховуючи навчальні можливості здобувачів освіти, здійснюючи особистісно-орієнтований та індивідуально-диференційований підходи до навчання, використовуючи нові форми та різноманітні методи і прийоми роботи можна формувати позитивну мотивацію до навчання.

    ВідповістиВидалити
  12. Стаття Наталії Філевської пропонує детальний аналіз методичних аспектів викладання дисципліни "Технологія приготування їжі з основами товарознавства". Авторка справедливо зазначає актуальність цього предмета та його роль у формуванні професійних компетентностей майбутніх кухарів.

    ВідповістиВидалити
  13. Стаття детально розглядає питання організації та проведення уроків з технології приготування їжі, акцентуючи на важливості формування ключових і предметних компетентностей у здобувачів освіти. Наталія Василівна пропонує широкий спектр методів і прийомів, які можуть бути ефективно використані викладачами спеціальних дисциплін.

    ВідповістиВидалити