Малюга Олена Валентинівна

 ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ІКТ: ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Олена Малюга

 майстер виробничого навчання

Регіонального центру професійної освіти ім. О.С. Єгорова

Анотація: у статті досліджується питання впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчальний процес професійно-технічної освіти, зокрема, на прикладі підготовки уроків виробничого навчання з професії «Монтажник гіпсокартонних конструкцій». Проаналізовано переваги використання ІКТ для формування ключових компетентностей учнів, таких як інформаційна, комунікативна, цифрова, креативність та критичне мислення. Розглядаються конкретні приклади застосування ІКТ у навчальному процесі: використання мобільних додатків, онлайн-платформ та соціальних мереж. Також підкреслюється важливість індивідуалізації навчання та підвищення мотивації учнів завдяки використанню ІКТ. Звертається увагу на бар'єри, які можуть виникнути при впровадженні ІКТ: технічні проблеми, організаційні труднощі та соціальні стереотипи. Для подолання цих бар'єрів пропонується комплекс заходів, спрямованих на забезпечення рівного доступу до ІКТ для всіх учнів, підвищення кваліфікації викладачів.

Ключові слова: ІКТ, професійна освіта, монтажник гіпсокартонних конструкцій, ключові компетентності, цифрові технології, віртуальна реальність, онлайн-навчання.

Вступ

Проблема використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) із метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти є однією з найбільш актуальних проблем сучасної освіти. Від її розв’язання залежить ефективність навчальної діяльності, розвиток інтересу до навчання. Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій забезпечує подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, для підготовки фахівців, які відповідають вимогам сучасного ринку праці. Найближчі перспективи розвитку методики проведення уроків виробничого навчання пов’язую із запровадженням у навчальний процес сучасних інформаційних, зокрема, комп'ютерно-орієнтованих і телекомунікаційних технологій, які відкривають нові шляхи формування ключових компетентностей здобувачів освіти, надають широкі можливості для подальшої диференціації навчання, всебічної реалізації творчих, пошукових, особистісно зорієнтованих, комунікативних форм навчання, підвищують його ефективність.


Провідною ідеєю
досвіду є поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які сприяють та значно підвищують рівень мотивації навчання, розширюють можливості самостійної навчальної діяльності учнів на уроках виробничого навчання.

Науково-теоретична база. Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт, психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки педагога до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М. І. Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Він досліджував можливості комп'ютера як засобу для розвитку розумової діяльності учнів. У працях Ю.О. Жука, Н.В. Апатової, В.В. Лапінського зазначається, що одним із шляхів активізації діяльності здобувачів освіти є застосування інформаційно комунікаційних технологій (ІКТ), які зможуть зробити процес здобуття освіти більш гнучким, індивідуалізованим і одночасно наддадуть змогу учням використовувати глобальні ресурси для навчання, спілкуватися та обмінюватися досвідом.

Питанням застосування інформаційно-комунікаційних технологій присвячені також праці З.А. Бешенкова, Б.С. Гершунського, Р.С. Гуревича, М.В. Захарової, М.Ю. Кадемії, Н.В. Морзе. Реалії впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес відображені в публікаціях вітчизняних учителів-практиків: О. Богачук, О. Нечитовської, В. Проценко, О. Тасенко, З. Хаблак, І. Хом’як.

Технологічне підґрунтя Для формування ключових компетентностей учнів майстер практикує традиційні та інноваційні технології організації навчальної діяльності. Перевагу надає особистісно зорієнтованому навчанню, основи якого висвітлено в дидактичних працях І.С. Якиманської, методичних посібниках Г. П. Гузика. Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу, самовираженню, самореалізації особистості. Керуючись методичними порадами Л. Скуратівського, Г. Шелехової, використовую інформаційно-комунікативні технології. Для цілісної подачі навчального матеріалу через відеоінформацію, анімацію  використовую мультимедійні технології. Створені презентації, відеоролики роблять  уроки цікавими та яскравими.

Вид досвіду

За інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, оскільки передбачає конструктивне поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток особистості. Це дозволяє майстру самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.

Сутність досвіду

 Інформаційні технології, що розглядаються як один з компонентів цілісної системи навчання, не тільки полегшують доступ до інформації, а й відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, її індивідуалізації та диференціації, дозволяють по-новому організувати взаємодію всіх суб'єктів навчання. Впровадження цих технологій в навчальний процес дозволяє активізувати процес навчання, реалізувати ідеї розвиваючого навчання, підвищити темп уроку, збільшити обсяг самостійної роботи учнів. Широкі можливості ІКТ, якісний підбір програмного забезпечення з виробничого навчання дозволяє використовувати персональний комп'ютер на уроках, активізуючи таким чином навчальний процес. Адже використання різноманітних форм наочності, у вигляді таблиць, схем, опорних конспектів, які демонструють не тільки статичну інформацію, але і різні мовні явища в динаміці із застосуванням кольору, графіки, ефекту мерехтіння, звуку, «оживлення» ілюстрацій (це якісно новий рівень застосування пояснювально-ілюстративного і репродуктивного методів навчання), використання відероликів та демонстраційних презентацій розвиває уяву, абстрактне мислення здобувачів освіти, підвищує інтерес до  навчального матеріалу.

Отже, грамотне, обґрунтоване використання ІКТ сприяє підвищенню ефективності якості навчання та сформованості ключових компетентностей.

Інформаційно-комунікативні технології я використовую на всіх етапах уроку: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі знань, умінь, навичок. При цьому для учнів комп'ютер виконує різні функції: учителя, робочого інструмента, об'єкта навчання, ігрового середовища.

 На етапі актуалізації опорних знань  використовую та реалізовую за допомогою ІКТ прийом новизни (додаю в зміст навчального матеріалу цікаві відомості, факти, історичні дані). Окрім того, на цьому етапі уроку залучаю учнів до перегляду ілюстрацій та відео. Застосовує інтерактивні вправи «Розв’яжи кросворд», «Збери пазли». Тему й мету уроку представляю на слайдах. Хоч би якою складною для сприймання не була тема уроку, вона стане цікавою, якщо навчальний матеріал на екрані подати із застосуванням комп’ютерних ефектів. Усе це дає змогу подолати пасивність, інертність учнів, оптимально організувати самостійну роботу і забезпечити свідоме засвоєння теми, а також виробити компетентне ставлення учні до комп’ютера як до інструмента професійної діяльності. (додаток 3-4-5).

На етапі вивчення нового матеріалу беру на себе роль координатора, який керує навчальним процесом. Навчальний матеріал опрацьовується (вивчається) з використанням комп’ютера, причому взаємодія відбувається на всіх каналах сприйняття «текст-звук-відео-колір»; відбувається робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, фото- картами. Форми роботи на практичному уроці практикуються різноманітні. Це розвиває теоретично - практичні вміння і навички здобувачів освіти. Безцінним матеріалом для активізації пізнавальної діяльності та мотивації навчання на уроках виробничого навчання є використання презентацій чи відеороликів.

 Демонстрація відео дозволяє:

· акцентувати увагу на певній проблемі;

 · інформувати про шляхи вирішення проблеми;

· провести порівняльний аналіз.

 Працюючи з мультимедійними технологіями, майстер має безмежний простір для їх реалізації. Використання засобів мультимедіа з метою повторення, узагальнення та систематизації знань не тільки допомагає створити конкретне, наочно-образне уявлення про конструкції, матеріали, які вивчаються, але й доповнити відоме новими даними. Використання комп’ютера дозволяє організувати індивідуальну або групову роботу. Можна використати завдання проблемного характеру, розвивальні ігри, тренінги, навчальні тренажери (додаток 1-2).

З метою закріплення вивченої теми чи для перевірки рівня засвоєння матеріалу застосовую на уроці виробничого навчання, комп'ютерних тестів дозволяє майстру за короткий час отримати об'єктивну картину рівня засвоєння навчального матеріалу у всіх учнів і своєчасно його скоректувати.

У сучасній професійній освіті необхідно знищити бар’єр непорозуміння між учнями, учителями, комп’ютером і сучасними мультимедійними засобами. Сучасна техніка повинна перетворитися в такий же простий у використанні інструмент, як підручник і олівець. І тільки тоді використання інформаційно-комунікаційних технологій буде служити потужним двигуном для оптимізації навчального процесу.

Висновок

Упровадження ІКТ у навчально-виробничий процес демонструє чітко виражену тенденцію до позитивних зрушень. Завдяки їх використанню підвищилася ефективність уроків, як результат – активізувалася навчальна діяльність учнів: принцип «мушу вчитися» поступово змінюється на якісно новий – «хочу вчитися». Зростає інтерес до обраної професії. Значно розвинулися навички самостійної та спільної діяльності учнів: вони готові до співпраці у парах та у групах, уміють висловлювати власну думку та враховувати думку опонента, готові змінити свої власні аргументи за наявності  переконливих контраргументів, навчені працювати із різноманітними джерелами інформації, з інтернет-мережею, мають навички їх опрацювання та оцінювання з точки зору важливості і необхідності для побудови власного висловлювання.

Звичайно, використання інформаційних технологій не розв’яже всіх питань як в освіті, так і в повсякденному житті. Але вони в змозі допомогти майстру виробничого навчання найбільш ефективно використати навчальний час занять та час підготовки до уроку, а також забезпечити молоде покоління знаннями, уміннями та навичками і, найголовніше, — навчити їх вчитися, виживати в цьому інформаційному світі, світі швидких змін.

ДОДАТКИ 

Література

1.       Державний освітній стандарт 7129. F. 43.39. – 2023                                       

2.       Державний стандарт професійно- технічної освіти 09 жовтень 2015

3.                Інноваційні методики навчання у професійно-технічній освіті /За ред. І.   

Козловської. – Львів: Сполом, 2006. – 158 с.

4.                Радкевич В.  Інноваційні процеси в сучасній професійній школі            //Професійно-технічна освіта – 2005 - №7 – с.9-11.

5.                Островерхова Н. Нетипові форми організації навчання та їх аналіз //Відкритий урок. – 2007. - №5. – С.73-82.

6.                Сілаєва І.Є., Шевчук С.С. Сучасний урок у професійній школі: проектування, організація, аналіз: Навчально-методичний посібник. – Донецьк: ДІПО ІПП, 2008. – 172 с.

7.                Карпенко С.Г., Попов В.В. Інформаційні системи і технології. Київ: МАУП, 2004 р.

8.  Підготовка майстра виробничого навчання до занять: Методичні  рекомендації  /Укладач С.О. Заславська. – Донецьк: ДІПО ІПП, 2007. – 64 с.

9.     Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Інтернетресурси.

10.  http://elenaperexodova.blogspot.com/2014/11/blog-post_85.html

11. Брошура опису досвіду роботи Пукас Лесі Сергіївни, http://surl.li/irxmqk

10 коментарів:

  1. Стаття присвячена актуальній проблемі використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у професійно-технічній освіті, зокрема на уроках виробничого навчання з професії «Монтажник гіпсокартонних конструкцій». Автор статті аналізує переваги ІКТ для формування ключових компетентностей учнів та пропонує конкретні приклади їх застосування. Питання впровадження ІКТ в освіту є надзвичайно важливим у сучасному світі, тому стаття є своєчасною та відповідає потребам освітньої практики

    ВідповістиВидалити
  2. Стаття висвітлює одну з найважливіших тем сучасної освіти — використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для формування ключових компетентностей у здобувачів освіти. У контексті цифровізації та глобалізації ІКТ є важливим інструментом, який сприяє вдосконаленню освітнього процесу та підготовці конкурентоспроможних фахівців. Варто розширити розгляд конкретних інструментів чи платформ, таких як Google Workspace, Moodle, інтерактивні симуляції чи програми віртуальної реальності, з описом їхнього впливу на формування компетентностей.

    ВідповістиВидалити
  3. Дійсно, грамотне, обґрунтоване використання ІКТ сприяє підвищенню ефективності якості навчання та сформованості ключових компетентностей. Олена Валентинівна в своїй статті висвітлює, як упровадження ІКТ у навчально-виробничий процес формується у чітко виражену тенденцію до позитивних зрушень та допомагає підготувати висококваліфікованих фахівців. Дякую за цікавий і корисний матеріал.

    ВідповістиВидалити
  4. Стаття Олени Валентинівни, підкреслює важливість інноваційних підходів майстра виробничого навчання у своїй діяльності та наголошує на тому, що сучасний педагог повинен бути готовим до постійного вдосконалення своїх методик та використання новітніх технологій. Авторка використовує на своїх уроках мультимедійні технології під час вступного інструктажу, інтерактивні інструменти на закріплення нового матеріалу, що дійсно сприяє якісному засвоєнню нової інформації здобувачами освіти.
    Дякую за цікаву інформацію і обмін досвідом.

    ВідповістиВидалити
  5. Дана робота підтверджує, що використання ІКТ сприяє підвищенню ефективності якості навчання у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти, та є невід'ємною складовою сучасної професійної діяльності, що робить навчання більш ефективним і більш адаптованим до сучасних реалій освіти.

    ВідповістиВидалити
  6. Автор доречно підкреслює важливість ІКТ у сучасній освіті, особливо у формуванні таких компетентностей, як цифрова грамотність, критичне мислення, комунікація та співпраця.

    ВідповістиВидалити
  7. Стаття присвячена актуальній темі використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у формуванні ключових компетентностей. Автор висвітлює важливість інтеграції сучасних технологій у навчальний процес, зосереджуючи увагу на їх впливі на розвиток критичного мислення, комунікативних навичок, творчості та здатності до самостійного навчання.

    ВідповістиВидалити
  8. Наталія Нотич21 грудня 2024 р. о 20:09

    Дякуємо за представлення цікавого досвіду!

    ВідповістиВидалити
  9. Стаття підкреслює важливість соціального аспекту використання ІКТ в освіті. Авторка демонструє, як технології можуть сприяти співпраці між учнями, викладачами та іншими учасниками освітнього процесу. Це створює сприятливе середовище для навчання і сприяє розвитку соціальних навичок учнів.

    ВідповістиВидалити
  10. Авторка статті підкреслює важливість використання ІКТ для формування ключових компетентностей учнів. Це особливо актуально в умовах швидкого розвитку технологій.

    ВідповістиВидалити